2024-03-29T22:19:56Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001916072024-03-29T05:26:34Z01164:04842:09398:09567
効果的な反復学習を促す得点計算法の学習失敗への対策とその検証Evaluation of measures for failure of learning when using point calculation method that prompt effective repetitive learningjpn学生セッションhttp://id.nii.ac.jp/1001/00191518/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=191607&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2018 by the Information Processing Society of Japan茨城大学大学院理工学研究科茨城大学日置, 千仁岡田, 信一郎心理学の分野では,間隔を空けない反復学習よりも,間隔を空けた反復学習のほうが学習効果が高いことが知られている.谷口らは間隔を空けた学習を評価する得点計算法を考案し,この計算法を適用した学習システムを用いた実験により,学習効果が向上することを示した.一方で,この計算法を適用した場合に,期間内に学習が完了しない項目が増える被験者が確認されている.そこで,筆者らはこの学習未完了項目の増加への対策として,得点の初期値を変更する改良案を考案した.そして,この改良案を検証するため,改良案を適用した学習システムを用いた実験を行った.本稿では,実験の結果と,改良案の検証結果を報告する.In psychology, it is known that spacing repetitive learning is more effective than no spacing repetitive learning. Taniguchi and others proposed the point calculation method that prompt spaced repetition learning, and indicated that their calculation method improved learning effect in the examination using learning system that applied their calculation method. On the other hand, in case of this method is applied, examinees confirmed that increase number of learning items that cannot be completed in learning period. Therefore, we propose improvement plan that changes initial score to cope with the matter. Furthermore, to validate this plan, we experimented using a learning system that applied improvement plan. In this paper, we report the result of experiment and evaluation of improvement plan.AN10096193研究報告コンピュータと教育(CE)2018-CE-1462172018-10-132188-89302018-10-11