2024-03-29T19:55:58Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001896392020-10-27T05:05:40Z00934:07757:09348:09460
通信の仕組みを理解するためのロールプレイ演習の実践と評価Practice and Evaluation of a Role Play Exercise for Understanding TCP/IP Networkjpn[ショートペーパー] 情報通信ネットワーク,プロトコル,能動的学習,ロールプレイ,アンプラグドhttp://id.nii.ac.jp/1001/00189551/Articlehttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=189639&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2018 by the Information Processing Society of Japan北陸大学鈴木, 大助本研究の目的は,ネットワーク機器を使わずにネットワークを理解するためのロールプレイ演習を開発し,実際の授業に適用し,その演習が学生の理解に及ぼす効果を明らかにすることである.演習では,学生自身がルータやスイッチに扮し,データを象徴する入れ子構造の箱をプロトコルに従ってやりとりする.演習の効果を確認するためネットワークに関する確認テストを事前と事後で実施したところ,実験群の平均点が20.6点上昇したのに対し,統制群の平均点は6.9点の上昇にとどまった.事後得点から事前得点を引いた差得点について群間でBrunner-Munzel検定を行ったところ,5%有意水準での有意差が認められた.本ロールプレイ演習は,ネットワークの階層構造や通信プロトコル,ネットワーク機器の役割の理解を促進する確かな効果を持つといえる.The aim of this study is to invent a role play exercise without network devices, to put it into practice, and to clarify its effect on students' understanding of TCP/IP network. In the exercise, students pretend to be a router, switches, and computers and they send and receive nested boxes as a symbol of data each other in obeying network protocols. We conducted pre and posttests to confirm the effect of the role play exercise. The average point of the experiment group rose by 20.6 points, while the average point of the control group increased by only 6.9 points. The Brunner-Munzel test on the difference in mean score improvement between two groups showed a significant difference at the 5% significance level. We clarified by a pretest-posttest control group design that this role play exercise promotes understanding layered network architecture, protocols and roles of network devices.AA12697953情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)4237462018-06-062188-42342018-05-31