2024-03-29T06:18:42Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001861252023-11-14T00:51:14Z06164:06165:09420:09421
ニューラルネットワークを用いた人狼推定における投票先情報の有効性評価Effectiveness Evaluation of Vote Information in Estimation Werewolf Using Neural Networkjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00186037/Conference Paperhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=186125&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2018 by the Information Processing Society of Japan公立はこだて未来大学大学院公立はこだて未来大学大学院堂黒, 浩明松原, 仁ゲームをプレイする人工知能には強くするために機械学習の技術が適用されてきた.人狼ゲームにおいても機械学習の技術を用いることで,人工知能の能力が向上することが先行研究でも明らかにされている.本研究ではニューラルネットワークを用いて,先行研究で使われていた入力情報と同じものを使用して学習を行った.さらに,先行研究で言及されていなかった各プレイヤの投票先情報を,他の情報に追加して人狼推定率が向上するかを確かめた.その結果,投票先情報はゲーム終盤で人狼への投票率が高いことがわかった.Machine learning is used to improve performance of AI for playing game. Related works indicates that they are valid in Werewolf game. This work uses neural network to improve AI Wolf, and uses Vote Information that was not used in related works. Experimental result shows Vote Information gains high rate of estimation werewolf in end game.GAT2018論文集2018142018-02-252018-02-21