2024-03-28T22:13:22Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001848082023-04-27T10:00:04Z01164:06089:09133:09315
瀬戸内海島しょ部の生活環境と地域ブランドに関する研究-しまなみ海道開通前後の調査をもとに-A Study of Living Environment and Regional Brands in the Seto Inland Sea Islands Brands —Based on the survey before and after opening Shimanami Kaido—jpnSITEセッション(2)http://id.nii.ac.jp/1001/00184720/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=184808&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2017 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers This SIG report is only available to those in membership of the SIG.松山大学 森田, 正大筆者は,日本版 DMO による広域地域ブランド戦略推進の方法論を思索する目的で,地域の生活環境と地域ブランドの醸成に関する研究を行っている.本研究は,その第一段として,瀬戸内海島しょ部においてしまなみ海道の開通という大きな環境変化が地域住民の生活環境や住民意識にどのように影響を及ぼしたのかについて,架橋工事着工前に行われた調査研究および開通 6,7 年後に行われた調査研究を基に考察する.同時に,生活環境指標について考察を行い,今後の課題を述べる.さらに,2019 年にはしまなみ海道開通 20 周年という節目を迎えるため,新たに対象地域の調査を実施する計画であるが,その調査研究に向けた課題を整理する.The author is conducting research on fostering the local living environment and regional brands with the aim of thinking about the methodology of promoting wide area brand strategy by the Japanese version of DMOs. In this research, as the first step, it will examine how the large environment change by the opening of the Shimanami Kaido in the area of Seto Inland Sea and islands affected to the living environment and inhabitant consciousness of the local people, based on the research which was conducted before the bridge construction and after 6 to 7 years of the construction. At the same time, we will consider the living environment index and describe future issues. Furthermore, because the year 2019 is the 20th anniversary of Shimanami Kaido, we are planning to investigate the target area newly. Therefore, we will organize the tasks for the research.AA12496725研究報告教育学習支援情報システム(CLE)2017-CLE-234142017-12-012188-86202017-12-01