2024-03-29T09:42:39Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001833052023-04-27T10:00:04Z01164:05251:09077:09241
完全自動走行車の民事責任について-不法行為責任に着目して-About Civil Liability of Completely Automated Driving Car -Focusing Liability of Torts-jpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00183217/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=183305&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2017 by the Information Processing Society of Japan新潟大学法学部4年(情報法ゼミ)山田, 未来自動走行技術のめざましい発展に対して,伴う法整備は未だ始まったばかりである.とりわけ SAE のレベル 4 以上の完全自動走行車については法が自動車走行において前提としてきた運転者が不存在となり,代わりに人工知能がその操舵などの基本制御を行うこととなり,どのような法の手当が成せるのか議論が始まったばかりである.本稿は完全自動走行車の民事責任について,その特性に着目して既存の法制度の解釈はもとより,ロボット法学の視点からも必要な議論を検討するものである.In response to the remarkable development of automated driving technology, the legal maintenance accompanying has only just begun. Above all, with regard to completely automated driving car of level 4 or higher of SAE, the artificial intelligence will perform the basic control such as the steering instead of the driver who has assumed the premise of the law in the automobile driving becomes absent, and the discussion of what kind of law allowance has just begun. This paper examines necessary arguments of its civil liability not only interpreting the existing legal systems but also considering robot law, focusing on the characteristics of completely automated driving car.AA11238429研究報告電子化知的財産・社会基盤(EIP)2017-EIP-772162017-08-302188-86472017-08-25