2024-03-30T00:52:02Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001832952024-03-29T05:26:34Z01164:03980:09068:09240
プローブカーの位置情報の高速かつ大域的評価によるマップマッチング手法動的計画法とリンク接続判定の高速化を用いたマップマッチング手法A Fast Map-matching algorithm based on Global Optimization Dynamic Programming and a fast link connectivity verificationjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00183207/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=183295&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2017 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers This SIG report is only available to those in membership of the SIG.富士通テン株式会社VICT技術本部鳥取大学工学部知能情報工学鳥取大学工学部知能情報工学科鳥取大学大学院工学研究科情報エレクトロニクス専攻濱岡, 達哉水, 将人横田, 孝義自動車の位置情報などのいわゆるプローブ情報を分析することによって道路交通の現状を把握したり諸問題を明らかにすることができる.種々のプローブカーシステムがすでに実用化されてきているが 2011 年からわが国では ETC2.0 という仕組みによって自動車の位置情報を 200 m 間隔で収集可能になっている.プローブ情報処理で必要となるマップマッチング処理はカーナビゲーション装置での処理に準じて 1 秒間隔あるいは数 10 m 間隔といった頻度の位置情報が主であったが ETC2.0 のように,より低頻度な位置情報の処理についてはいくつかの課題を解決する必要がある.また,ETC2.0 によって収集された大量のプローブ情報を処理するため処理の高速化も要求される.そこで本稿では,このような課題を解決するような低頻度なプローブ情報においても高速かつ正確に走行経路を同定する方法を提案しその有効性を示す.The location data from positioning devices, such as GPS, provides vital information for the probe car systems aiming at solving road traffic problems. Such as in Japanese ETC2.0 system, huge amount of probe data at every 200m can be gathered throughout the country. However, it is not easy for conventional map-matching algorithms to perform appropriately at this sparse probe data. Also, the computation speed of map-matching when processing huge amount of probe data is another obstacle.. In this paper, a fast map-matching algorithm is proposed which can deal with the sparse probe data. Several results confirrm effectiveness of the proposed algorithm in terms of both accuracy and computational performance.AA11515904研究報告高度交通システムとスマートコミュニティ(ITS)2017-ITS-703162017-08-282188-89652017-08-25