2024-03-29T13:41:30Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001787332023-04-27T10:00:04Z01164:06089:09133:09158
LMSにおける学習ログを基にした学習者の振る舞い変化を検知する試みConsideration for Detecting Variation of Learners' Behavior based on a Learning Log of LMSjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00178645/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=178733&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2017 by the Information Processing Society of Japan熊本大学宮崎大学久保田, 真一郎岡崎, 直宣アダプティブな学習支援を行うためのシステムを開発するためには,そのトリガーとなる学習者の変化を検知する仕組みが必要である.オンライン学習を支援するシステムである学習支援システム (LMS) は学習者の操作やアクセスをログ (学習ログ) として記録する機能を持つ.この学習ログは学習者の行動をプログラム処理して扱うことを可能にし,その変化を検知することでアダプティブな学習支援を可能にすると考えている.初年次学生を対象に LMS を利用したブレンディッド型の教育実践を通して,LMS に記録される学習ログを基に時系列特徴ベクトルを生成し,ある窓幅内の時系列特徴ベクトルを学習用データとして主成分分析を行う.主成分分析によって得られる固有ベクトルとその後の学習ログをもとに各主成分の時系列変化を考察することで,学習者の振る舞いの変化を検知することを試みた.学習者の振る舞いの変化を検知する本研究の成果はアダプティブな学習支援を実現する上で有効であると考えている.In order to develop the system to support learners adaptively on learning context, it is necessary to detect the variation of learners as a trigger. The Learning Management System (LMS), to suport learners on the online learning, has a feature to record a learning log, which is data to record learners' mnupulation and access. This learning log may enable to process learners' activities as programmable data, and to support learners adaptively through detecting the variation of learners' behavior. In our practice of a blended learning course for the First-Year student, time series characteristic vectors were derived, based on a learning log of LMS. And We applied pricipal component analysis (PCA) to a data set, which was constructed from time series characteristic vectors in a certain period. Time series data of each pricipal component were derived from an eigenvector of the PCA and each time series log data. Through observing the variation of the time series data, the learners' variation would be detected. This research outcome would affect to the adaptive learning system.AA12496725研究報告教育学習支援情報システム(CLE)2017-CLE-223162017-05-062188-86202017-04-26