2024-03-29T20:08:43Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001783502024-03-29T05:26:34Z01164:08666:09126:09127
歩道を走行するパーソナルモビリティユーザに向けた危険マップ生成システムの提案Proposal of Hazard Map Generating System for Personal Mobility Users on Sidewalksjpnシステム開発http://id.nii.ac.jp/1001/00178262/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=178350&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2017 by the Institute of Electronics, Information and Communication Engineers This SIG report is only available to those in membership of the SIG奈良先端科学技術大学院大学奈良先端科学技術大学院大学奈良先端科学技術大学院大学奈良先端科学技術大学院大学/国際電気通信基礎技術研究所西川, 直希澤邊, 太志神原, 誠之萩田, 紀博環境に配慮した新しい小型の移動体として多くのパーソナルモビリティが開発され,その中でも日常生活に密着した移動体である,歩道を走行するパーソナルモビリティが注目されている. しかし,歩道には,転倒事故の要因となる段差,接触事故の要因となる歩行者や自転車の飛び出しなどの事故の原因となる危険箇所が多く存在している.従来,路面の整備や転倒事故の可能性が高い場所を特定することを目的として,歩道に存在する段差などの路面状況を計測する研究が多く行われているものの,危険要因の対象は静的な事象に限定されている.本研究では,歩行者や自転車といった動的な危険要因を含めた,歩道上で起こりうる主な事故の要因となる危険箇所を検出し,それらの危険箇所を地図に表示することでユーザに危険な場所を事前に知らせることができる危険マップ生成システムの提案と開発を行う.本提案手法では,スマートフォンを搭載した複数の異なる種類のパーソナルモビリティで歩道を走行し,スマートフォン内のセンサから走行した歩道の危険箇所情報を収集する.次に,収集した危険箇所情報をもとに,歩道に存在する危険要因を特定し,その情報に基づいて危険マップを生成する.実験において,異なるプラットフォームにおける危険箇所検出,要因推定手法の検証を行い,生成された危険マップを示す.Personal mobility has been developed as a new compact vehicle. Especially, a personal mobility that runs on sidewalks in every life attracts much attention. However, there are many dangerous factors which cause accidents by using personal mobility on the sidewalk, i.e. steps, slopes and crowded sidewalks with many pedestrians and bicycles. Due to these dangerous factors, personal mobility users may not always move safety. This paper proposes a system that detects dangerous spot on sidewalks using smartphones attached with the mobility and generates hazard map displaying dangerous spots for personal mobility. In the proposed method, when the personal mobility travels on a sidewalk, information on dangerous spots is detected by sensors of the smartphone that is attached to the device. Next, a hazard map is created based on the collected dangerous information. That map specifies and display the dangerous parts existing on the sidewalk. AA12752949研究報告アクセシビリティ(AAC)2017-AAC-36162017-03-032432-24312017-03-02