2024-03-19T21:56:17Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001780862023-04-27T10:00:04Z01164:02822:09120:09121
車載マルチコアシステムの性能見積もり手法Performance Estimation Method for Multicore Automotive Systemsjpn車載システムhttp://id.nii.ac.jp/1001/00177998/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=178086&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2017 by the Information Processing Society of Japan名古屋大学大学院情報科学研究科名古屋大学大学院情報科学研究科名古屋大学大学院情報科学研究科小川, 真彩高本田, 晋也高田, 広章近年車載システムは高機能化してきており,エンジン制御に用いられるパワトレアプリにもマルチコア化が求められている.マルチコアシステムは処理のコア配置や共有データのメモリ配置によって性能が大きく変化するが,これらの配置パターンは膨大な数に及ぶため,実機での性能評価の前に性能見積もりを行い,処理が時間制約を満たす可能性が低いパターンを排除することが必要となる.本研究では車載向けのマルチコアアーキテクチャを対象とし,パワトレアプリを想定した評価ソフトの処理をいくつかの集合に分割し,その集合単位でコアに配置する組合せパターンに対して排他制御やメモリアクセス遅延の影響を考慮した性能見積もりを行う手法を提案する.In recent years, vehicle systems have become more functionality, and powertrain used for engine control applications are also required to multi-core. In the multi-core system, the performance depends on the core arrangement of processing and memory arrangement of shared data. However, since these arrangement patterns extend to enormous numbers, it is necessary to estimate the performance and exclude patterns with low possibility that processes satisfy the time constraint before before performance evaluation in a micro controller. In this study, as a target of multi-core architecture for automotive applications, we propose the performance estimation method that allocate processing of evaluation software assumed to be the powertrain application to several sets and then arrange these sets in the core and then estimate the performance considering the influence of exclusive control and memory access delay.AA12149313研究報告組込みシステム(EMB)2017-EMB-4411162017-03-022188-868x2017-03-01