2024-03-29T11:05:18Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001770852023-04-27T10:00:04Z01164:04842:09060:09061
「Scratch」を用いたプログラミング学習時の閲覧履歴・編集履歴・脳波履歴を組み合わせた学習者分析Learner Analysis by Combining Browsing History, Editing History, and Electroencephalography History for Learning Programming with Scratchjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00177051/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=177085&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2017 by the Information Processing Society of Japan会津大学短期大学部湘南工科大学早稲田大学早稲田大学中澤, 真梅澤, 克之後藤, 正幸平澤, 茂一著者らは学習者の電子教材活用状況を把握するための閲覧履歴可視化システムや,プログラミング学習時のソースコードの変遷を記録する編集履歴可視化システムを提案し,それぞれを個別に活用して学習者分析をする方法について示してきた.本研究では,これら二つの学習履歴に学習者の脳波履歴を加え,これらを組み合わせて学習者分析する方法について明らかにする.今回はビジュアルプログラミング言語 「Scratch」 を用いた初学者向けプログラミングの授業を,演習を交えた形で展開した際に,これら 3 つの学習活動の履歴を用いて授業時間中の活動内容を分析し,学習者個別の思考パターンやつまずき箇所の抽出,また問題の難易度が及ぼす影響について学習者の特性を分析することに焦点を当てる.We have already proposed visualization system of browsing history and visualization system of editing history for grasping learner's status. By individually utilizing these systems, we have worked on Learning Analytics. In this study, we will clarify the learner analysis method by combining the learners' electroencephalograms with these learning histories in Scratch programming class. We show that the thinking pattern and the weak points can be identified more accurately in this approach.AN10096193研究報告コンピュータと教育(CE)2017-CE-1381162017-02-042188-89302017-01-27