2024-03-29T09:42:24Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001764232022-10-21T05:24:51Z00581:08417:08430
Dollhouse VR:複数人が異なる視点で共同作業を行うVR環境Dollhouse VR: A Multi-view, Multi-user Collaborative Design Workspace with VR Technologyjpn[特集:エンタテインメントコンピューティング(テクニカルノート)] VR,空間デザイン,コミュニケーションhttp://id.nii.ac.jp/1001/00176389/Journal Articlehttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=176423&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2016 by the Information Processing Society of Japan東京大学慶應義塾大学東京大学東京大学産業技術総合研究所産業技術総合研究所産業技術総合研究所産業技術総合研究所がんこフードサービス株式会社産業技術総合研究所東京大学尉林, 暉杉浦, 裕太坂本, 大介チョン, トビー宮田, なつき多田, 充徳大隈, 隆史蔵田, 武志新村, 猛持丸, 正明五十嵐, 健夫本研究では2種類の異なる視点を持つユーザ同士が自然なコミュニケーションをとりながら空間デザインを行うことが可能なシステムを提案する.一方の視点は大きなテーブルトップ型ディスプレイに表示されたバーチャル空間を上から見下ろし,空間を操作する設計者の視点である.もう一方の視点はヘッドマウントディスプレイによってバーチャル空間に没入し,内部から観察する体感者の視点である.本システムではこれらの異なる視点を持ったユーザ同士が自然に対話するための機能が組み込まれている.本システムは様々な空間のデザインに使用することを想定しているだけではなく,新しいエンタテインメント体験を実現することも想定している.We present a system that facilitates asymmetric collaboration between users with two different viewpoints in the design of living or working spaces, such as the preparation of architectural schematics and floor plans. One viewpoint is that of the designers of the space, who observe and manipulate the space from a top-down view using a large tabletop interface. The other viewpoint is that of an occupant of the space, who observes the space through internal views using a head-mounted display. The system supports a set of interaction techniques that facilitate communication between these two user viewpoints. Our system can be used for the design of various spaces, such as offices, restaurants, operating rooms, parks, and kindergartens.AN00116647情報処理学会論文誌5712261026162016-12-151882-77642016-12-13