2024-03-19T14:54:06Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001757002023-04-27T10:00:04Z01164:01384:08614:08946
エンタープライズ系ソフトウェアの信頼性に影響を与える質的要因の分析Analysis of Qualitative Factors that Affect Reliability of Enterprise Softwarejpn信頼性,テストhttp://id.nii.ac.jp/1001/00175666/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=175700&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2016 by the Information Processing Society of Japan東海大学古山, 恒夫IPA / SEC が収集したエンタープライズ系ソフトウェアプロジェクトデータを分析することにより稼働後不具合数に影響を与える質的要因を明らかにした.稼働後不具合数はゼロの値をもつプロジェクトが 30 % 程度占めるため,対数化して線形回帰分析を行うという方法は適用できない.そこで経済学や社会学などで用いられている負の二項回帰モデルを用いて分析した.分析の結果,信頼性を向上させるためには,ユーザ側の関与が重要な役割を果たすことがわかった.The qualitative factors affecting reliability of enterprise software are clarified by analyzing the enterprise software project data collected by IPA / SEC. The ordinal linear regression model can't be applied to analysis of data including the number of software faults after operation since about 30 % of them are zero that can't be transformed logarithmically. The negative binomial regression model that is used in the area of economics or sociology is applied to reliability analysis. The analysis results show user's commitment has important role for improving reliability.AN10112981研究報告ソフトウェア工学(SE)2016-SE-19411182016-11-102188-88252016-11-04