2024-03-29T06:12:02Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001742292023-11-14T00:51:14Z06164:06165:07338:08886
テスト理論に基づいた項目分析支援システムの開発と評価Development and Evaluation of a Test Item Analysis Support System based on Test Theoryjpnデモ/ポスターhttp://id.nii.ac.jp/1001/00174195/Conference Paperhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=174229&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2016 by the Information Processing Society of Japan岩手県立大学大学院ソフトウェア情報学研究科岩手県立大学大学院ソフトウェア情報学研究科岩手県立大学大学院ソフトウェア情報学研究科岩手県立大学大学院ソフトウェア情報学研究科林, 貴史高木, 正則山田, 敬三佐々木, 淳多くの教育現場では,学習者の能力や学習効果を測定するためにテストが実施されている.しかし,テスト作成者が出題した問題の良し悪しを理論的に評価することは少ない.その要因として,テスト項目の分析に必要となるテスト理論などの専門知識の不足や,項目分析の結果から次回作問時の改善点を導き出すことが難しいことが考えられる.本研究では,テスト受験者の解答結果に基づいた次回作問時の改善点の把握を目的とし,テスト理論に基づいた項目分析の結果や次回作問時のアドバイスを提示するシステムを開発した.開発したシステムを本学のリメディアル科目の担当教員に利用してもらった結果,システム利用前よりも項目特性や改善点をより具体的に把握できるようになったことが示された.In many education fields, various tests have been performed to measure the intelligence and knowledge of learners.It is difficult for test creators to evaluate that each test item was whether the good or bad theoretically. As a factor, usual test creators are not experts on test theory and they have less ability to analysis the test items theoretically. So, it is difficult to improve the test quality in the time of test creating. In this study, in order to improve the test quality, we have developed a Test Item Analysis Support System based on Test Theory. In the system, the previous test results are analyzed, reported and appropriate advice is provided for next test creation. After a remedial course instructor in our university had used our system, it was shown that they could grasp test items characteristics and concrete issues toward the next test improvement points better than before using the system.情報教育シンポジウム2016論文集20161461502016-08-152016-08-05