2024-03-28T20:27:12Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001742242023-11-14T00:51:14Z06164:06165:07338:08886
プログラミング初学者を対象としたオブジェクト指向プログラミング教育システムの提案The proposition of an object-oriented programming education system for programming learners: focused on making and executing programs based on understanding basics of object-orientedjpnプログラミング教育http://id.nii.ac.jp/1001/00174190/Conference Paperhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=174224&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2016 by the Information Processing Society of Japan-オブジェクト指向の基本概念の理解に基づいたプログラムの作成・実行支援機能を中心として-東京情報大学東京情報大学大城, 正典永井, 保夫著者らは,視覚化機能を持ったEclipseプラグインおよびこれを利用したプログラミング教育支援システムを開発している.この視覚化機能はプログラムの構造や動作の直感的理解を助けるが,視覚化機能のみではプログラムの作成能力を直接向上させることは期待できない.ソースコードを書かせる演習では,ソースコードの各文法的構造を正しく書かなければ静的視覚化による理解向上の効果は望めない.またオブジェクト指向言語の視覚化に関する先行研究の多くが,学習者がオブジェクト指向の基本を理解済みであることを前提としている.そこで筆者らは,仕様を学習者に示し,構造毎に段階的にソースコードを書かせてモニタリングするという演習システムを提案した.さらに本論文では,オブジェクト指向プログラミングの基礎部分を題材として,事前に教材を提示することによって基本的な考え方を学習できるようにし,目的となるプログラムの想定される振る舞いをあらかじめ動的視覚化によって観察した上で,段階的なガイドに従ってソースコードを書き,最終的に自分の書いたソースコードを実行してその動きを観察することができる学習システムを提案する.Authors have developed the Eclipse plug-in with the visualization function and the programming educational support system. The visualization function makes the structure and the behavior of the program easy to understand, but you can't expect to make them improve the making ability of the program directly only by the visualization. In lesson for writing source code, the visualization feature that helps understanding to work properly, but only when a student writes every grammatical structure correctly in a source code. In addition, a number of previous studies on the visualization of an object-oriented language, is based on the premise that the learner is already understanding of basics of object-oriented programming. Therefore, we introduced a practice system that shows a simple class specification to learners and makes them write source code structure by structure referring to step by step guides. In this paper, we propose a new improved practice system. We choice a basics of object-oriented programming as a theme. In the system, at the beginning of practices, teaching materials are displayed to learners to make them understand a basic way of thinking. When a question of making program is shown, they can watch the behavior of a correct code using dynamic visualization. Then Learners are instructed to write code structure by structure referring to step by step guides. They can run and observe the behavior of their source codes using dynamic visualization.情報教育シンポジウム2016論文集20161141212016-08-152016-08-05