2024-03-29T23:28:17Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001580192024-03-29T05:26:34Z01164:03696:08462:08616
能動的学習のための情報共有システムの導入と家政科教育における実践Application of Information Sharing System for Active Learning and its Practice in Domestic-Science Educationjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00157985/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=158019&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2016 by the Information Processing Society of Japan国立研究開発法人産業技術総合研究所人工知能研究センター国立研究開発法人産業技術総合研究所人工知能研究センター国立研究開発法人産業技術総合研究所人工知能研究センター大妻女子大学短期大学部西村, 悟史福田, 賢一郎西村, 拓一土肥, 麻佐子大学教育において学生の積極的参加が求められる能動的学習が注目を集めている.しかしながら,能動的学習に関する教員のノウハウを蓄積し,授業デザインに反映する方法論が円熟していない.そこで筆者らは,授業に参加する学生と教員間の情報共有を活性化し,同時に授業デザインに活かすことのできるデータ収集を目指す.本稿では,家政科教育における実践事例を参照しながら,能動的学習に対して情報共有システム導入の取り組みについて報告する.Active Learning method is watched with interest by many teachers and educational researchers. There are, however, no methodology to accumulate the know-how about Active Learning method and share the information to other education fields. The goal of this study is to accumulate the know-how about Active Learning and to propose the methodology to help teachers handle Active Learning method with information sharing system. The accumulated information and know-how help the teachers design the lecture and know the condition of students. The authors proposed the methodology and apply it to one lecture of Domestic-Science in Otsuma Women's University Junior College Division.AA1155524X研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN)2016-GN-987162016-03-072188-87442016-03-03