2024-03-28T23:01:15Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001453282023-11-14T00:51:14Z06164:06165:07308:08338
無理のない姿勢を逆動力学・最適化により提案するバーチャルデッサン人形Virtual drawing doll which suggest natural posture by invese dynamics and optimizationjpn物理シミュレーション,上達支援,イラスト作成,最適化http://id.nii.ac.jp/1001/00145295/Conference Paperhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=145328&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2015 by the Information Processing Society of Japan東京工業大学東京工業大学東京工業大学江添, 正剛三武, 裕玄長谷川, 晶一イラストを描く際,デッサン人形を参考にイラストを描く手法があるが,デッサン人形のとる姿勢 が人間にとって無理のないものになっているかはユーザーの知識に依存する.そこで,物理モデルを持っ たバーチャルデッサン人形を作成,姿勢を維持したときに全身にかかる負荷が少なくなるような関節角を 最適化計算により算出し,ユーザーがより自然な姿勢のイラストを描くための手がかりとして提案する.Drawing dolls are used while drawing a illusration as a refference. However, it requires users’ knowledge of human body to manipulate drawing doll’s posture naturally. We propose the virtual draw- ing doll with physics calculation, to suggest more natural posture based on users’ input of drawing doll’s posture. The system uses inverse dynamics to calculate joint torques, and calculates local optimal solution which requires less joint torques and maintains original posture as far as possible.エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2015論文集20155295322015-09-182015-09-18