2024-03-28T17:47:14Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001452912023-11-14T00:51:14Z06164:06165:07308:08338
音楽の重要な構成要素の抽出の提案-音楽ゲーム用譜面自動生成のために-Frequency-Based Key Component Extraction-Automatic Generation of Instruction Scores for Music Video Games-jpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00145258/Conference Paperhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=145291&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2015 by the Information Processing Society of Japan東京大学大学院情報理工学系研究科東京大学大学院情報理工学系研究科東京大学大学院情報理工学系研究科香川, 俊宗手塚, 宏史稲葉, 真理音楽ゲームは計算機とプレイヤーが合奏し曲を完成させるもので, プレイヤーが演奏するパートを 原曲から分離・抽出し, プレイヤーのアクションを指示する譜面を作成することが難しいことが知られて いる. 本研究ではよい譜面の自動生成のための重要音抽出を目指す. 音楽の中で繰り返し現れるフレーズが 重要な部分であると考え,suffix tree を利用してフレーズを抽出する頻出頻度を利用した重要音抽出法を提 案・実装し,メロディ,ハーモニー,リズムそれぞれに適用し,譜面に使用する楽曲を構成し,ユーザーテ ストを行った.The music video game is a game that a player plays small synthesizing device following a given instruction score to make a good ensemble with the background music which a computer plays. It is well known that generating good instruction scores is difficult. The goal of our research is automatic generation of good instruction scores. In this paper we propose ”frequency-based key component extraction” which automat- ically extracts important key components from the music. Here, we assume that the phrases which occur repeatedly are important, and using suffix tree, we count the frequencies of phrases for melody, harmony and rhythm. Using this statistics, we extract the player’s part, and performed user’s testing.エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2015論文集20153263332015-09-182015-09-18