2024-03-28T17:17:06Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001447322023-11-14T00:51:14Z06164:06165:07338:08316
道聴塗説と同調圧力について考えさせるコンテンツ GODOUCHO(ご道聴,ご同調)The content for thinking about “shallow-minded mouthing of secondhand information” and “peer pressure”- GODOUCHO -jpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00144699/Conference Paperhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=144732&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2015 by the Information Processing Society of Japan青山学院大学伊藤, 一成SNSは,ユーザ自体が十分に情報の信憑性を確かめずとも気軽に情報を伝播できるメディアである.そのためSNS上で拡散されるデマが後をたたない.またSNSハ,つながりを強いられることによって同調圧力を促進してしまう側面も有しており,それに起因する社会問題も発生している.メディアリテラシ,情報倫理教育.モラル教育など利用者視点からの教育が最優先されるべきである.これに対して,教育の現場では知識注入型の啓蒙教育や,使用禁止による強制的方策が主に取り入れられている. モバイルネット社会がすでに浸透した現在,日常利用の中で気づきを継続的に与えていくのが望ましいと考えてい る.そこで「ご道聴」と「ご同調」のメタファに基づき,自律的に各自が SNS 利用における道聴塗説と同調圧力に ついて考えることを促すコンテンツ GODOUCHO を制作した.SNS is a plathome to propagate information easily without confirming the confidence. Hence, endless demagogues have been occurring that are expanded by SNS. In addition, SNS has an aspect to enhance peer pressure by forcing the connectivity between people, and arises various social problems because of this reason. The education from user side, such as media literacy, information ethics education, moral education and so on is the highest priority to teach. In the field of education, enlightenment and compulsive method are introduced. But it is desirable to give awareness continuously against unintentional in daily use. We have implemented content that enhances to think about “shallow-minded mouthing of secondhand information” and “peer pressure” autonomously with metaphor of ”listen at a path”and “sympathize”.情報教育シンポジウム2015論文集20151851912015-08-102015-08-07