2024-03-30T00:43:23Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001447102023-11-14T00:51:14Z06164:06165:07338:08316
クラウドをキーワードとした情報リテラシー教育の実践Practice of the information literacy about the cloud servicejpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00144677/Conference Paperhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=144710&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2015 by the Information Processing Society of Japan島根大学中鉢, 直宏情報環境の変化に伴い,次々と新しいクラウドサービスが現れている。利用者は,それを自分の立場を踏まえて,適切に判断し利用することが求められる。そこで本研究では,島根大学の一般情報処理教育において,クラウドサー ビスのための情報リテラシー教育の実践を試みた。今回の試みとして,まず受講生へクラウドサービスに関連する調 査を行った。次にクラウドをキーワードとした講義を実施した。その際、「クラウド整理シート」を提案し、講義に 用いた。クラウドサービスのように新しい情報環境に対し,適切に対応できる理解力や判断力を習得させることを目 指し,情報リテラシー教育を実践した。 Along with the change of ICT environment, new cloud services have appeared one after another. Based on the user's position and the target, the user is required to appropriately determine the usage of cloud services. In this study, in general information processing education in Shimane University, practice of information literacy education for cloud services. First I was conducted a questionnaire survey about cloud services to students. Then I conducted a class using the keyword cloud. In this class, I invented “Cloud consolidation sheet” and I used it in the class.情報教育シンポジウム2015論文集201539442015-08-102015-08-07