2024-03-29T20:26:06Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001413492024-03-29T05:26:34Z01164:04842:07872:08216
穴埋め問題を用いたプログラミング教育支援ツールpgtracerのログデータ分析機能A Programming Education Support Tool pgtracer utilizing Fill-in-the-Blank Questions : Log Data Analysis Functionjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00115491/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=141349&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2015 by the Information Processing Society of Japan佐賀大学佐賀大学太田, 康介掛下, 哲郎我々は穴埋め問題を用いたプログラミング教育支援ツール pgtracer を開発している.本ツールは学生に対し,C++ のプログラムとトレース表の組に対する穴埋め問題を出題する.学生が問題に解答すると,pgtracer は学生が入力した解答,所要時間,採点結果などをログデータとして収集する.本稿では,収集したログデータを分析する 7 種類の分析機能について述べる.ログデータ分析機能は,学生毎の分析機能,問題毎の分析機能,解答過程や学習履歴の分析機能に大別されており,様々な詳細度で分析結果を表示できる.教員はログデータ分析機能を活用することで,学生の理解度や問題の難易度を把握できる.教員は分析結果を考慮して,学生に適切な問題を作成することができる.We are developing a programming education support tool pgtracer utilizing fill-in-the-blank questions. This tool provides fill-in-the-blank questions composed of a C++ program and a trace table to students. When a student answers a question, pgtracer collects student's answers, elapsed time, evaluation result, etc. as student log data. In this paper, we develop seven functions for log data analysis. The data analysis functions are classified into the analysis function for a student, that for a question, and that for a process of an answer. A teacher can analyze understanding level of the students and difficulty level of the problems utilizing the analysis functions. A teacher can create adequate questions to the students by considering the analysis results.AN10096193研究報告コンピュータと教育(CE)2015-CE-1296172015-03-142015-03-05