2024-03-29T20:23:29Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001064062023-11-14T00:51:14Z06164:06165:06561:07701
車載ソフトウェアに対するレンジ解析手法の提案Range Analysis Method for In-vehicle Softwarejpn性能モデリングhttp://id.nii.ac.jp/1001/00106382/Conference Paperhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=106406&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2014 by the Information Processing Society of Japan株式会社豊田中央研究所株式会社豊田中央研究所石井, 良尚沓名, 拓郎車載ソフトウェアの開発効率化を狙い,モデルベース開発が導入されてきている.車載 ECU では計算リソースが限られているため,開発途中で浮動小数点数型の変数が含まれるモデルを,固定小数点数型のモデルに設計し直す必要がある.固定小数点の設計は多大な労力を要するが,レンジ解析手法を用いモデル中の変数の取りうるレンジを自動的に求め,必要なビット長を導出することで効率化できる.しかし,既存のレンジ解析手法の多くは,変数間に相関がある場合,精度が低下してしまう.一方,高精度な手法も存在するが,計算コストの面で課題がある.そこで,本論文では精度と計算コストの両立を狙い,モデル中で変数間に相関が生じる部分を特定し,その部分にのみ高精度なレンジ解析手法を適用する手法を提案する.また,評価実験により本提案手法の有用性を示す.Model-based development has been introduced for efficient development of in-vehicle software. It is necessary to convert floating point variables into fixed-point in developing models, because resouces of in-vehicle ECUs are limited. However, this task requires great effort to developers. It can be automated by calculating the necessary bit-length based on variable ranges that result from using range analysis methods. However, a precision of most range analysis method degrade when there is correlation between variables. In contrast, highly precise methods have a drawback in calculation cost. In this paper, we propose a method that finds the parts which produce correlation between variables in models, and apply highly precise methods to these parts, to achieve a good balance between high precision and low cost. Furthermore, we show the usability of this proposed method by evaluation experiments.組込みシステムシンポジウム2014論文集201428352014-10-152014-10-14