2024-03-28T20:33:44Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:001018692023-04-27T10:00:04Z01164:03206:07451:07612
極座標補間による異なる流体流れ場の補間手法An Interpolation Method of Different Flow Fields using Polar Interpolationjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00101846/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=101869&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2014 by the Information Processing Society of Japan北海道大学北海道大学/JST CREST/UEI Research北海道大学UEI Research/広島修道大学佐藤, 周平土橋, 宜典山本, 強西田, 友是近年,CG 技術の発達により写実的な流体映像が映画やゲームなどに多く用いられている.これら流体映像は,流体シミュレーションを用いて作成される場合が多いが,リアルな映像の作成には非常に高い計算コストがかかる.そのため,作成したアニメーションを再度調整したい場合,もう一度シミュレーションを実行しなければならず,微調整であっても多くの時間が必要となってしまう.そこで,本研究では,ある 2 つの流体の速度場が与えられたときにその間のデータを補間することで,再調整を低コストで行うための手法を提案する.提案法では,2 つの速度場に対して,その特徴が類似している箇所に制御点を配置し,対応する制御点同士の中間を極座標補間により算出する.そして,補間した制御点に従って速度場を変形することで,2 つの速度場の中間にあたる尤もらしい速度場を補間する.Recently, realistic fluid animations are often used in movies or video games. These fluid animations are usually generated by using fluid simulation, but computational costs are too expensive for creating realistic animations. Therefore, if the user would like to obtain results different from simulated results, the user must execute fluid simulation repeatedly and must take a long time. To address this problem, this paper proposes a method for interpolating between two different velocity fields of fluid. By using our system, the user can create various fluid animations from the two input velocity fields, without executing fluid simulation. In our method, control points are placed at the positions where features of these two velocity fields are similar, we interpolate between these control points by using polar interpolation. Then, by deforming the two velocity fields following the interpolated control points, plausible velocity fields are interpolated.AN10100541研究報告グラフィクスとCAD(CG)2014-CG-15513152014-06-212014-06-20