2024-03-28T21:09:04Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000999742023-11-14T00:51:14Z06164:06165:06902:07547
学習意欲を持続させる携帯端末用講義コンテンツの自動作成システムCreating Lecture Contents for Portable Devices that can Keep Motivationjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00099952/Conference Paperhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=99974&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2008 by the Information Processing Society of Japan東京工科大学大学院コンピュータサイエンス専攻東京工科大学大学院コンピュータサイエンス専攻東京工科大学大学院コンピュータサイエンス専攻東京工科大学大学院コンピュータサイエンス専攻東京工科大学大学院コンピュータサイエンス専攻提箸, 浩志梶山, 拓哉福井, 登志也兵頭, 和樹市村, 哲近年,大学などの講義を撮影した動画を携帯端末で再生し,いつでもどこでも勉強できるシステムが開発されている.しかし,従来のシステムでは,長時間にわたるスライド動画の場合,自分がどのあたりを見ているのかがわからず,携帯端末の早送りと巻き戻し機能だけでは見たい場所に移動するのが困難という問題がある.また,携帯端末上では講義動画をただ眺めることしかできないため,学習者に飽きが生じてしまうという問題がある.そこで本稿では,ビデオカメラで撮影された講師動画とスライド動画から,見たい場所ヘスムーズに移動することができ,さらに学習者を飽きさせない講義コンテンツを自動的に作成するシステムを提案する.Recently, e-learning movies for portable devices that can be seen anytime and anywhere have been produced in educational institutions such as universities. However, it is difficult for users to see long movies because the portable terminal provides only the function of fast-forwarding, rewinding, and stop. In addition, there is a problem that learner's motivation can not be kept due to the lack of interactivity. In this paper, we propose the system that creating lecture contents for portable devices.ワークショップ2008 (GN Workshop 2008) 論文集200879842008-11-062014-03-27