2024-03-29T18:22:01Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000992702024-03-29T05:26:34Z01164:03027:07385:07500
おもみ調味料グラビトミン酸: 食品の重さのインタラクティブな変化を利用したエンターテイメントシステムGravity Spice: Entertainment System by Changing the Weight of Food Interactively.jpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00099248/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=99270&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2014 by the Information Processing Society of Japan慶應義塾大学大学院メディアデザイン研究科慶應義塾大学大学院メディアデザイン研究科慶應義塾大学大学院メディアデザイン研究科慶應義塾大学大学院メディアデザイン研究科慶應義塾大学大学院メディアデザイン研究科/日本学術振興会特別研究員慶應義塾大学大学院メディアデザイン研究科廣瀬, 雅治岩崎, 花梨野尻, 梢武田, 港杉浦, 裕太稲見, 昌彦味わいは味覚だけでなく聴覚,視覚,触覚,あるいは個人の経験や文化的背景など,様々な情報に基づいて知覚される感覚である.我々は食事の動作の中から,食器を通じて知覚する食材の重みと,そこから引き起こされるクロスモーダルに着目し,フォークと調味料で構成されたエンターテイメントシステム 「おもみ調味料グラビトミン酸」 を制作した.この装置を使えば,体験者自らが ”おもみ” という調味料を振りかけるインタラクションを行いながら,食品の重みを変化させることができる.この一連の動作により,触覚情報である食品の重みの変化から引き起こされる,味覚や歯応えの変化を知覚することで,普段と異なる食体験を楽しむことができる.The flavor of food is not just limited to the sense of taste, but it changes according to the perceived information from other perception such as from the auditory, visual, tactile sense or through individual experience or cultural background etc. Our proposed entertainment system ”Gravity Spice” focuses on the cross modal of our perception, where we perceive the weight of food when we carry the utensil. This system consist of a fork and a seasoning called the ”OMOMI”. User can change the weight of the fork when flaking the seasoning onto it. Through this sequence of actions, user can enjoy a different eating experience, which may change the taste of their food or the feeling of the food when they are chewing it.AA1221543X研究報告ヒューマンコンピュータインタラクション(HCI)2014-HCI-15771152014-03-062014-03-06