2024-03-29T04:28:28Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000991532023-04-27T10:00:04Z01164:05336:07482:07483
Arduinoを用いた会話支援システムの試作Trial Development of a Conversation Support System using Arduinojpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00099131/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=99153&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2014 by the Information Processing Society of Japan東京農工大学東京農工大学東京農工大学東京農工大学平井, 佑樹佐山, 裕一三澤, 大地金子, 敬一近年の学校教育では学習者の学習能力を高めるために,学習者主体の学習方法が重視されるようになっている.そのなかで学習者が数人程度のグループを組み,自ら課題を発見し互いに助け合って問題解決していく協調的な学習方法が有効とされている.このような協調学習では学習者同士が対話によって,自らの学習知識を外化し,体系化していく知識構築の過程が重要である.しかし,3 者以上のグループにおける対話では,「ある 1 人がずっと話し続けている」,「特定の 2 人だけが対話していて,それ以外の人はそれをずっと聞いているだけになる」 ことがある.このような状況では,自らの学習知識を外化することができない人がでてきてしまう.そこで本研究では,協調学習の参加者全員が均等に知識を外化できるように支援するシステムを,Arduino を用いて開発した.このシステムは,「5 秒以上発話をしない参加者」,「20 秒以上発話をしない参加者」,「10 秒以上発話を続けている参加者」を支援対象と判断し,システムに接続されている LED ランプを光らせることによって,参加者に支援対象であることを知らせる.システム利用実験の結果,実験参加者から,「誰が喋っているか,いないか」 を知ることが出来ることが良いという意見が得られた.Several hundred researches mentioned that student-centered learning is important for enhancing students’ learning skills in recent school education. Collaborative learning, which is the learning process in which two or more participants attempt to study something together, is also effective for problem-solving. It is important for participants to externalize their opinions and reorganize their knowledge by communicating each other in the collaborative learning. However, in three-party face-to-face collaborative learning, there are situations such as ‘A participant keeps speaking for a long time’ or ‘Specific two participants keep talking each other for a long time and other participant keeps listening to the talking’. In these situations, specific participant(s) cannot externalize their opinions and/or knowledge. In this study, we have developed a conversation support system that participants can equally externalize their opinions and/or knowledge. We have implemented the system by using Arduino. The system identifies the targets such as ‘A participant does not speak for more 5 seconds’, ‘A participant does not speak for more 20 seconds’, or ‘A participant keeps speaking for more 10 seconds’, and supports such targets by turning on the LED bulbs. As a result of the pilot experiment, participants could clearly identify who is speaking for a long time or not.AA12049625研究報告エンタテインメントコンピューティング(EC)2014-EC-3134182014-03-062014-03-06