2024-03-29T05:16:40Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000965242023-04-27T10:00:04Z01164:06089:07050:07332
形成的評価を支援する可視化ツールの開発-Moodleの小テストモジュールを活用して-Graphical Tool for Formative Assessment with the Moodle Quiz Modulejpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00096502/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=96524&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan山口大学大学情報機構メディア基盤センター山口大学大学院医学系研究科山口大学大学情報機構メディア基盤センター山口大学名誉教授山口大学大学情報機構メディア基盤センター/山口大学大学院理工学研究科小柏, 香穂理浜本, 義彦王, 躍刈谷, 丈治小河原, 加久治Moodle の小テストモジュールを活用して,形成的評価を支援するための可視化ツールを開発したので報告する.このツールは,小テストの評点を使ってクラスタ分析を行い,分類された各クラスタの平均点を折れ線グラフとして表示するものである.この折れ線グラフを見ることによって,教師は学生の誤りパターンの種類 (クラスタの数に相当する) や,各クラスタの得点傾向 (例えば,問題 1 が高得点で問題 2 が低得点であるなど) を把握することができる.このように一目で学習状況を把握することは,毎回の授業で行う形成的評価を支援する 1 つのツールになりうる可能性がある.In this paper, we present a graphical tool that we have developed for the visualization of quiz results in Moodle; it is intended to assist in effective formative assessment. This tool helps to conduct cluster analysis and displays the results in the form of a line graph. In traditional classes, students attempt quizzes, and in each case, the teachers will, using formative assessment, analyze the quiz results and subsequently use the knowledge thus gained to improve their teaching. Although this approach is highly effective, it substantially increases the workload of a teacher. The graphical tool developed on Moodle enables a teacher to form views on a student's comprehension of the material covered, by visualizing the quiz results.AA12496725研究報告教育学習支援情報システム(CLE)2013-CLE-1122142013-12-072013-12-04