2024-03-29T09:58:36Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000964852023-04-27T10:00:04Z01164:04842:07059:07331
リアリティのある環境の中に埋め込んだ大学生のメールリテラシ教育の実験 -一研究室の事例-Experiment of the email literacy education of the university student under realistic environmentjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00096463/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=96485&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2013 by the Institute of Electronics, Information and Communication EngineersThis SIG report is only available to those in membership of the SIG.岩手県立大学ソフトウエア情報学部岩手県立大学ソフトウエア情報学部岩手県立大学ソフトウエア情報学部佐藤, 究布川, 博士小笠原, 直人すでにメール利用になれてしまっている学生に対して,社会人への移行の過渡期における教育として,大学においてどのようなメールリテラシ教育を行うかが現実的な課題となっている.本稿では,これまで友人や近親者とのやりとり多かった彼ら彼女らが,新たな他人として教員とメールをやり取りする状況をリアリテイのある環境と設定して,その環境の中にメールリテラシ教育を埋め込んでゆく方法を提案し,その実験結果を報告する.The university students have become skilled in email. As an education in transition period to become a member of society, the education method of the email literacy to a student at university is a realistic problem. He or she usually exchanges email with a friend. So, we set the situation that students exchange emails with a teacher as environment with the reality and embedded email literacy education in it. In this paper, we report the education method and the experimental results.AN10096193研究報告コンピュータと教育(CE)2013-CE-12214162013-12-072013-12-04