2024-03-29T22:55:43Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000948822024-03-29T05:26:34Z01164:03980:07109:07248
UWBを用いた歩行者位置推定方式の検討A Study on UWB Positioning System for the Safety of Pedestrianjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00094863/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=94882&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2013 by the Institute of Electronics, Information and Communication EngineersThis SIG report is only available to those in membership of the SIG.東京理科大学基礎工学部電子応用工学科明治大学総合数理学部ワークデザイン学科明治大学総合数理学部ワークデザイン学科石塚, 皓史大野, 光平伊丹, 誠本稿では,UWB (Ultra Wide Band :超広帯域) による測距に基づく歩行者測位システムを提案し,その基本特性を解析した.提案したシステムでは,道路側に設置された基地局により歩行者の動きが監視される.本稿では,歩行者に対する測位精度を,交差点での動作を想定した計算機シミュレーションにより評価した.その結果,提案された UWB 測距方式は十分な精度を達成することができた.また,Slotted ALOHA 方式の送信成功を高めるために,パケット送信の方式を提案した.In this paper, the pedestrian positioning system based on UWB(Ultra Wide Band) ranging is proposed and its basic characteristic is analyzed. In the proposed system, the movements of pedestrians are monitored by the base stations placed at the road sides. In this paper, positioning performance against pedestrians is evaluated by computer simulation assuming the operation at the crossings. As the result, it was confirmed that the proposed UWB ranging scheme can achieve the sufficient precision. Moreover, the scheme of packet transmission to increase the successful transmission based on the slotted ALOHA scheme is proposed.AA11515904研究報告高度交通システム(ITS)2013-ITS-546162013-08-262013-08-20