2024-03-29T01:35:54Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000943942022-10-21T05:24:51Z00581:07002:07225
商品とディスプレイの混在環境における商品選択支援方法A Method of Customer Decision Support in Mixed Environment of Goods and Displaysjpn[一般論文] 情報可視化,ユビキタスサービス,ヒューマンファクタ,誘目性http://id.nii.ac.jp/1001/00094375/Journal Articlehttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=94394&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan日本電信電話株式会社NTTサービスエボリューション研究所日本電信電話株式会社NTTサービスエボリューション研究所/現在,昭和女子大学横山, 正典木原, 民雄これまで,現実世界の概念をPC内で表現される仮想世界に転用することで,より直観的なデジタル情報の操作を目指した研究が数多く行われてきた.その一方で,デジタル情報を便利に扱うための仮想世界独自の概念も存在する.仮想世界独自の概念を現実世界に転用することができれば現実世界の物体や空間に対する情報をより効率的に操作できるようになると考えられる.筆者らは,現実世界として実店舗,仮想世界としてECサイトをとりあげ,実店舗の商品に対して,ECサイト特有の概念である商品のフィルタリングを実現するために,商品とディスプレイの混在環境を想定した商品選択支援方法を提案している.本論文では,商品とディスプレイの混在環境を想定した商品選択支援において,誘目不可能領域に位置するサインに対してユーザを誘目させることを可能とするためのサイン誘目手法を提案し,サイン誘目手法の実現に必要な誘目可能領域を実験により明らかにした.A lot of research has tried to bring the direct manipulation of digital information in the virtual world into reality by utilizing concepts taken from the real world. Conversely, the virtual world has its own, original, concepts. If these virtual world concepts can be utilized in the real world, more efficient manipulation of objects and spaces in the real world may become possible. We settle on the subject of enhancing brick-and-mortar shops with e-commerce concepts. We introduce a method of customer decision support in a mixed environment of goods and diplays in order to realize “filtering of goods,” one of the original concepts of e-commerce. In this paper, we propose the technique of activating signs in regions that users would not, in the real world, pay attention to. Experiments clearly elucidate the region in which users can pay attention to signs; information essential for implementing the proposed technique.AN00116647情報処理学会論文誌547197819872013-07-151882-77642013-07-09