2024-03-29T03:24:16Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000922812023-04-27T10:00:04Z01164:04179:06969:07176
話者の意図理解に基づく対話応答システムHermesDialogic answering system Hermes understanding intention of speakersjpn質問応答・対話http://id.nii.ac.jp/1001/00092265/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=92281&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan青山学院大学大学院理工学研究科青山学院大学理工学部情報テクノロジー学科青山学院大学理工学部情報テクノロジー学科星野, 高志坂本, 一樹原田, 実近年、言葉によってコミュニケーションをする対話応答システムの研究が盛んになっている。しかし、高度なコミュニケーションを行うためには、発話からユーザの意図を理解し、ユーザの要求に応じることが必要になるが、既存の研究ではそれが実現できていない。本研究では、発話文からユーザの意図を理解し、これに応じる行為を実行する対話応答システム Hermes を開発した。Hermes は、話し手の意図を、ユーザ発話から意味解析システム SAGE によって得られるモダリティと語意の組み合わせとして認識する。話し手の意図に対する応答行為としては、対話記録、新聞データ、WEB を知識源とした質問応答や、天気や道案内やスケジュール管理などの行為を実装し、電子秘書として有効なシステムを目指した。Recently, the research of the natural language dialogue system is active. However, it cannot be achieved in the proposed systems to understand the user's intention from the utterance and to respond to it. We developed the natural language dialogue system Hermes which understands a user's intention from his/her utterance and do the proper actions corresponding to it. Hermes recognizes the user's intention as a combination of the modality and the meaning of a word which are given by the semantic analysis system SAGE from the user's utterance. Hermes aims at an electronic secretary by performing response acts such as question answering based on the knowledge of the conversation records, the newspaper data, and WEB, weather forecast and traffic guide、scheduling management, etc.AN10115061研究報告自然言語処理(NL)2013-NL-2119182013-05-162013-05-14