2024-03-28T20:50:43Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000899282023-04-27T10:00:04Z01164:04842:07059:07060
高校生への導入体験としてのLEGOプログラミング演習の支援-高大連携のLEGO講座における教育実践-Programming Exercises with a LEGO Robot and Game Subjects as Preliminary Educational Experience for High School Students - Results of Educational Practices in Collaboration Seminar -jpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00089911/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=89928&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2013 by the Information Processing Society of Japan高橋, 知希富永, 浩之初級プログラミングへの導入として, LEGO ロボットの制御とゲーム課題を題材とするグループ演習を提案している.意欲的な理系高校生に,問題解決の手段としてのプログラミングを体験させる.短期集中イベントとしての演習形態と効果的なゲーム課題を用意している.課題ルールや技術要素を自習できる Web サイト LegoWiki を構築し,課題の攻略法をシミュレーションさせるマルチメディア教材を開発している.高大連携の LEGO 講座として,数年に亘り複数の高校に対して実践している.本論では,以前の状況を振り返りながら, 2011 年度と 2012 年度の結果を総括する.We have proposed a group exercise for beginners using LEGO Mindstorms robot kit. It is pre-education for introductory programming lesson. The educational purpose is to promote problem solving skill by control programming. It also aims to keep learning motivation during group collaboration. We construct communication support page LegoWiki based on PukiWiki. It helps to raise group activity with strategy discussion and progress report. We add several multimedia online contents on LegoWiki. We have carried out several educational practices in some high schools since 2008. We mainly discuss them in 2011 and 2012.AN10096193研究報告コンピュータと教育(CE)2013-CE-11818172013-02-012013-01-25