2024-03-29T05:31:51Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000888162023-11-14T00:51:14Z06164:06165:07006:07008
教材選択の自由度の高い学習における学習状況把握支援システムA Support System for Grasping Learning Situations in Flexible Education based on Learners' Material Selectingjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00088801/Conference Paperhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=88816&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2001 by the Information Processing Society of Japan会津大学コンピュータ理工学研究科会津大学コンピュータ理工学研究科会津大学コンピュータ理工学部会津大学コンピュータ理工学部会津大学コンピュータ理工学部中村, 勝ー佐藤, 和彦藤森, 操小山, 明夫程子学本論文では,学習者自らによる自由度の高い教材選択に基づく柔軟な学習を想定した教育支援システムについて述べる.このような学習形態においては,個々の学習者の学習状況をいかに把握するかが,従来の学習形態と比較すると教員にとってより重要な課題となる.ここでは,主に学習履歴取得方式と学習状況把握のための視覚的な情報の提示について述べ,本支援システムを用いた授業実験について報告する.In this research,a support system for learner-oriented education is proposed. In learner-oriented education,education materials are able to be selected flexibly by learners according to their interests,current knowledge and so on. In such a learning style,it is very important for instructors to grasp learning situations. This paper mainly describes a method to get learning histories and visual informations for grasping learning situations. Experiments with this support system have shown its effectiveness.マルチメディア通信と分散処理ワークショップ論文集2001131952002001-10-242013-01-10