2024-03-29T00:31:02Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000862872023-04-27T10:00:04Z01164:06089:06789:06907
ソーシャルキャピタルの尺度を適用した学習コミュニティ分析手法についてOn the Analysis of Learning Community Using Network Measures of Social Capitaljpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00086272/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=86287&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan九州大学広島大学福井県立大学広島大学九州大学多川, 孝央安武, 公一山川, 修隅谷, 孝洋井上, 仁CMS や SNS といった ICT による学習環境の活用は普及しつつあるが,一方,そこから得られる履歴情報の活用はそれほど進んでいない.本研究では,学習環境において学習者が各種のツールを媒介にして形成するコミュニティ (学習コミュニティ) について,集団の持つ潜在力を指す 「ソーシャルキャピタル」 の概念を導入し,これを計量する尺度を使って学習履歴情報を分析し,学習者とコミュニティの関係を理解する方法について検討する.In this paper, we discuss about the relationship between the community formed in the online environment and the learning in it. The concept of social capital is often used to refer the potential ability of community, so by introducing the concept of social capital and its network measures, we try to find the suitable way for the analysis, visualization, and the understanding of the relationship between learning community and respective learners, based on the analysis of the logdata of learning environment.研究報告教育学習支援情報システム(CLE)2012-CLE-810172012-10-262012-10-25