2024-03-29T09:09:55Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000810012023-04-27T10:00:04Z01164:03865:06711:06712
加速度センサを用いたジェスチャ認識に疲労および忘却が与える影響の評価Evaluating Effect of Fatigue and Forgetfulness for Gesture Recognition using Accelerometersjpnジェスチャ認識http://id.nii.ac.jp/1001/00081001/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=81001&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan神戸大学大学院工学研究科神戸大学大学院工学研究科神戸大学大学院工学研究科/科学技術振興機構さきがけ神戸大学大学院工学研究科吉田, 楽村尾, 和哉寺田, 努塚本, 昌彦携帯電話や携帯型ゲーム機に搭載されている加速度センサを用いたジェスチャ認識技術を利用することで,3Dオブジェクトの描画など従来のインタフェースでは困難であった入力や日常生活での細かな動作の記録などが可能になる.ジェスチャ認識では,認識を行う前に数回分のジェスチャを行い,そのデータを学習データとして用いることが一般的である.しかし,ユーザが学習データ採取時に行った動きを忘れたり,疲労によってジェスチャが変化することで,ジェスチャを正しく認識できない可能性がある.従来の研究ではユーザの状態が変化しないことを前提にしており,ジェスチャの変化を考慮していなかった.本研究では,ユーザの疲労および忘却がジェスチャ動作に与える影響を評価し,適切な学習データの位置をオンラインで探索する手法を提案する.評価より,提案手法を用いることではじめの数回を学習データとする手法よりもその後のデータに対して安定した学習データを選択できたことを確認した.Mobile phones and portable video games using gesture recognition technologies with an accelerometer enable drawing objects, which is difficult for conventional interfaces, and recording detailed activities in daily life. Generally, though several samples of gesture are used as training data, which may lead to misrecognition because the trajectory of gestures changes due to fatigue or forgetting gestures. However, researches considering changes of gestures have not been reported so far. We evaluate the effect of users' fatigue and forgetfulness for gesture recognition and propose a method finding appropriate position for training data in real time. We have confirmed that the proposed method finds more stable training data than that from conventional one.AA11851388研究報告モバイルコンピューティングとユビキタス通信(MBL)2012-MBL-6119182012-03-052012-03-07