2024-03-29T10:31:56Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000799472022-10-21T05:24:51Z00581:06644:06645
学生とティーチングアシスタント間でトラブル解決過程を共有できるプログラミング演習支援システムProgramming Education System that can Share Problem-solving Processes Between Students and Teaching Assistantsjpn特集:我々の知識を拡げるコラボレーション技術http://id.nii.ac.jp/1001/00079947/Journal Articlehttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=79947&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2012 by the Information Processing Society of Japan東京工科大学東京工科大学東京工科大学安田, 光井上, 亮文市村, 哲現在のプログラミング講義・演習科目では,完成したソースコードを示して解説する手法が主流であるが,この手法では,学生がエラー解決方法を習得することが難しいという問題がある.そこで本研究では,ティーチングアシスタント(TA)が学生にエラーの解決方法を教えている状況を動画記録し,学生とTA間で共有することができるプログラミング演習支援システムを構築した.本システムは,TAが学生のトラブルを解決している過程を記録して資料化するクライアントツールと,この資料を閲覧できるようにする資料閲覧サイトから構成されている.評価実験の結果,トラブルを解決している過程を記録して資料化することに一定の有用性があることが示唆された.Recently, programming class is mostly done using electronic slide-show that shows completed source codes. It is difficult, however, for students to learn how to resolve errors. In this paper, we propose a process-recording-based programming education system composed of the process-recording tool that produces a video file and the process-recording material viewing sites where the process-recording material shows how to solve problems in programming. As a result of the experiment, recording the process of debugging and sharing it were proved somewhat effective to teach how to resolve errors.AN00116647情報処理学会論文誌53181892012-01-151882-77642012-01-10