2024-03-30T00:01:24Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000793422024-03-29T05:26:34Z01164:05336:06379:06624
仮想空間における折り紙シミュレーションOrigami Simulation in Virtual Spacejpn視覚情報:ユーザ支援http://id.nii.ac.jp/1001/00079342/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=79342&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2011 by the Information Processing Society of Japan文教大学大学院情報学研究科文教大学情報学部溝口, 達也松原, 康夫折り紙は日本に古くから伝わる文化であり,世界各国で親しまれている.また,折り紙をコンピュータ上で行う折り紙シミュレーションというものも存在し,様々な研究が行われている.しかし,現在行われている研究では,折り紙を構成する各面が常に平面であることを前提としており,曲面の表現ができない.このため,形状の表現に曲面を用いている作品の表現が不可能という問題が存在する.そこで本研究では,折り紙シミュレーションにおいて曲面の表現を行う手法を考察する.折り紙を格子状にモデル化することで,曲面の表現を行った.これにより,折り紙シミュレーションにおける表現の幅を広げることが可能であると考える.The purpose of this study is to create origami shape that contains a curved surface using origami simulation. Until now, the rigid body origami models have been used as a basis of origami simulation. These models, however, are inflexible and do not allow for three-dimensional manipulation of an object. Therefore, we want to make an origami model which allows curvature. In order to allow for the creation of a curved surface, a new model of origami simulation was created by utilizing grids. The new model could be applicable for creating a curved surface.AA12049625研究報告エンタテインメントコンピューティング(EC)2011-EC-225142011-12-102011-12-06