2024-03-29T05:02:42Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000782342023-04-27T10:00:04Z01164:04402:06335:06567
複雑な知識モデルを利用した人間の学習プロセスシミュレーションの検討Prototypical Human Learner Simulation by Multi-Layered Multi Agent Systemjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00078234/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=78234&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2011 by the Information Processing Society of Japan大阪府立大学大阪電気通信大学九州大学九州大学橋本, 喜代太竹内, 和広廣川, 佐千男殷, 成久近年になり,学習者モデル,知識モデルを構築した上で学習支援システムを構築する試みが増えており,限定的にであれ計算機的に事前評価する手法が改めて求められている.本研究では,その前段階として,スキル学習を少なくとも戦略面とコンテンツ面の複数層に分かれる知識とその運用を学ぶこととみなし,その知識モデルを構築した上で,実学習者のデータを元に学習進展プロセスを計算機でシミュレートする方法について検討した.Various kinds of learner support systems have been proposed and employed, and their evaluation, whether it is at a developmental stage or at the employing stage, depends on learners, which is inevitable but which failure must be avoided as much as possible. For that purpose, it is desirable to employ a computer simulation, but the body of relevant knowledge, the model representing learning stages, and learner data are necessary. In this prototypical study, we propose a novel method to employ a multi-layered multi-agent simulation.AA11135936研究報告知能システム(ICS)2011-ICS-1644162011-10-212011-10-18