2024-03-28T20:58:04Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000781082023-04-27T10:00:04Z01164:06089:06414:06553
テレビゲームから情報科学を概論する教養教育科目の複数年実践結果と評価Practice and evaluation of a course “Introduction to Computer Science through Video Games”jpnセッション4 CEhttp://id.nii.ac.jp/1001/00078108/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=78108&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2011 by the Information Processing Society of Japan岡山大学長瀧, 寛之本報告は,著者が 2010 年度と 2011 年度に岡山大学にて開講した 「テレビゲームからみる情報科学概論」 の授業実践報告である.本科目はテレビゲームの様々な具体例を題材として情報科学の学問的側面を概観し,効果的な “情報の科学的な理解” を促す,全学部対象の教養教育科目として設計している.2 年にわたる実践で,本科目が学習者に “教養としての情報科学” としての興味を喚起する安定した効果があることを確認した.本報告では,2 年間の実践について年度間の比較も含めて授業実践の概要とその結果を紹介し,情報教育へのゲームの活用についてその効果と課題を考察する.In this paper I present the overview of the practice of a general education course ”Introduction to computer science through video games”. This course leads students to a good understanding of computer science by using various examples of technical feature of video games. Through the practice of 2010 and 2011, both students evaluated that using video games as educational materials had positive effect for having interest in fundamental knowledge of computer science. 研究報告教育学習支援情報システム(CLE)2011-CLE-515182011-10-072011-10-04