2024-03-29T08:06:48Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000694102023-04-27T10:00:04Z01164:03865:05988:06100
自動車交通を支える交通情報システムの一考察A study of Traffic Information System Supporting Car TrafficjpnDPS-1 ネットワーク基盤技術・社会システムhttp://id.nii.ac.jp/1001/00069410/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=69410&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan福山大学弓削商船高等専門学校福山大学福山大学清水, 光藤井, 温子森藤, 義之沖, 俊任自動車交通は,ドア・ツ・ドアの輸送や時間の制約がない,快適な走行などの理由で発展してきた.一方,交通量の増加に伴って,交通渋滞や交通事故,環境負荷の増加などの問題を有している.本稿では,交通流の円滑化や安全化,環境負荷の低減化を目的とする交通情報システムの構成について,交通流ダイナミクスの制御の観点から提案する.構成は,6 層の階層構造で,道路設計,交通規制,信号制御システム,動的経路誘導システム,統合的交通流制御システム,交通情報提供システムより成る.第 1 層から第 6 層までの構成と機能について述べ,最後に,現在までの交通情報システムの開発事例について考察する.This paper proposes a configuration of the traffic information system which is effective to reduce the congestion, traffic accident, exhaustion of CO2 and gasoline consumption in urban road networks. This paper studies from the road design, traffic regulation, signal control system, dynamic route guidance system and up to the traffic information service system from the viewpoint of the control of traffic flow dynamics. From the simulation results, it is confirmed that the description of the signal control system, extensibility of configuration of the traffic information system are applicable for real urban traffic networks.AA11851388研究報告モバイルコンピューティングとユビキタス通信(MBL)2010-MBL-549162010-05-132010-04-30