2024-03-29T06:04:14Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000683932023-04-27T10:02:11Z01164:03696:05974:06062
歴史テーマパークを対象とした携帯電話によるUD観光情報システムの開発と評価Development and Evaluation of UD Tourist Information System Using Mobile Phone to Heritage Parkjpn効果的情報提供と評価http://id.nii.ac.jp/1001/00068393/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=68393&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan岩手県立大学ソフトウェア情報学部株式会社KDDI研究所もりおか障害者自立支援プラザ岩手県立大学社会福祉学部岩手県立大学ソフトウェア情報学部市川, 尚福岡, 寛之大信田, 康統狩野, 徹阿部, 昭博筆者らは,ユーザ特性に応じたプッシュ型の情報提供を行う携帯電話による UD (ユニバーサルデザイン) 観光情報システムを開発してきた.UD 観光情報システムとは,UD に配慮し,ユーザ特性に応じて観光情報を提供するシステムである.2008 年度には,歴史テーマパークえさし藤原の郷に研究フィールドを移して,本システムを他の観光地に適用した際の課題を抽出した.それを受けて,2009 年度には,音声中心の利用を推奨し,そのためにタグ受信の安定化を行い,初期設定やメニューの簡略化も行った.社会実験の結果として,一般観光客にはかなり満足度が高く,好評であった.障害者等においてはまだ改善要望は出るものの,本システムの完成度は高まってきていると考えられる.We developed the UD (Universal Design) tourist information system using a mobile phone which provides push-based information adapted user's characteristics. The system presents the tourist information corresponding to user's characteristics in the consideration of UD. In 2008, we moved the research field to Fujiwara Heritage Park, and made some problems clearly when it was applied to other different tourist site. In 2009, we promoted the use of audio guidance on this system to users and simplified a initial configuration and reduced the number of menus to solve the problems. Satisfactory results in the social experiment were obtained by general tourists. Although some handicapped requested the improvement, it was thought the degree of perfection of this system was gradually increased.AA1155524X研究報告グループウェアとネットワークサービス(GN)2010-GN-7518162010-03-112010-03-09