2024-03-29T09:06:15Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000682592023-04-27T10:00:04Z01164:05336:06054:06055
情報環境への自己投射と操作に伴う身体動揺Effects of Operation-induced Synchronous Postural Sway with Avatars in Virtual Environmentsjpnデジタルミュージアム4http://id.nii.ac.jp/1001/00068259/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=68259&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan慶應義塾大学大学院メディアデザイン研究科慶應義塾大学大学院メディアデザイン研究科電気通信大学大学院電気通信学研究科/慶應義塾大学大学院メディアデザイン研究科慶應義塾大学大学院メディアデザイン研究科慶應義塾大学大学院メディアデザイン研究科杉本, 麻樹上間, 裕二永谷, 直久小泉, 直也稲見, 昌彦情報環境におけるアバターなどの操作者の分身となる対象への操作に付随する動揺に注目する.コントローラなどの入力インタフェースを介したシステムにおいては,操作者が操作インタフェースに習熟していない場合,インタフェースへの入力を行うに留まらず,操作対象を動かしたい方向・傾けたい方向へ実環境の自らの身体を動かすという現象が観察できる.この現象は自己投射性の高い情報環境で,アプリケーションに没頭していている状況において発現すると考えられる.本研究では,この現象に注目して身体動揺の記録を行い定量的な現象の観察と議論を行うことを目標とする.This study is focusing on effects of operation-induced synchronous postural sway with avatars in virtual environments. Operation-induced postural sway is observed especially with primary input interfaces such as controller pads. User sometimes not only input commands for a controller pad, but also show postural sway. These effects can be observed in high-immersion virtual environments when users are deeply attached to a game play. The aim of this study is to analyze and discuss operation-induced synchronous postural sway with the help of a motion capturing system.AA12049625研究報告エンタテインメントコンピューティング(EC)2010-EC-1525122010-03-052010-03-02