2024-03-29T06:03:43Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000680892023-04-27T10:00:04Z01164:04842:06041:06042
デザイン能力の育成を目指した産学連携ソフトウェア教育の実践例On Software Engineering Education by Industry-Academia Collaboration toward Development of Practical Design Skillsjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00068089/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=68089&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan(株)山口県ソフトウェアセンター徳山工業高等専門学校(株)日立プラントメカニクス(株)日立プラントメカニクス徳山工業高等専門学校紙矢, 俊康奥本, 幸田原, 哲也吉田, 匡亨力, 規晃この報告では,産学連携体制による高等専門学校でのソフトウェア工学の教育カリキュラムの改善アプローチについて述べる.学生は,このカリキュラムで,ソフトウェア開発プロセスを体験し,設計品質の向上手法と開発用ドキュメントの書き方を学ぶ.従来カリキュラムは,ある企業の新人研修方法そのままであり,今回,(1) ソフトウェア開発用ドキュメントのレビュ方法,(2) 具体的な開発工程の例示,(3) 開発テーマの選定方法の 3 点を改訂した.改訂カリキュラムの特徴は,デザイン能力の育成を狙った,外部設計書をグループ間で交換して機能の抜けや誤り等の指摘・修正・承認を経て外部設計書を完成させるレビュ方法である.改訂カリキュラムでは,授業の有用性に関する学生の肯定的な回答が従来カリキュラムから 24% 増えて 73% となり,学生の満足度が向上した.This report describes an approach for improvement of a software engineering curriculum in a college of technology by joint effort between industry and academia. The college students learn a method for increase in software design quality and document writing style through an experience of whole development process in the curriculum. The conventional curriculum adopts a system integrator's training method for new employees. We revised the curriculum about the following points: (1) a document review method, (2) exemplification of a concrete example, (3) selection of target systems. The salient feature in the revised curriculum is the exchange review method for general specifications between student groups to point out errors or omissions and to fix them then to approve them in order to acquire design skills. The questionnaire about the curriculums for students shows 73% positive answers in usefulness by a 24% increase.AN10096193研究報告コンピュータと教育(CE)2010-CE-10320142010-02-272010-02-19