2024-03-28T17:21:42Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000680232023-04-27T10:00:04Z01164:02735:06033:06034
リアルタイムステレオQueryballの開発Development of Real-time stereo Queryballjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00068023/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=68023&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2010 by the Information Processing Society of Japan奈良女子大学大学院人間文化研究科奈良女子大学大学院人間文化研究科奈良女子大学大学院人間文化研究科奈良女子大学大学院人間文化研究科勅使河原, 佑美石川, 千里高田, 雅美城, 和貴3 次元空間内のオブジェクトを理解するための機能の 1 つとして Queryball がある.Queryball はオブジェクトに半透明の球体を重ね合わせることにより,オブジェクトと球体が重なる部分に対して問合せることができ,オブジェクトの表示方法を変えたり,様々な方向からオブジェクトを視認したりできる.しかし,現段階の Queryball のボリュームレンダリングでの表示速度はオブジェクトデータのサイズが大きくなるほど遅くなり,実用には向かない.そこで,Queryball をリアルタイムで実行するために,ボリュームレンダリング部分に GPGPU を用いることによって,高速化を図る.また,オブジェクトをよりリアルに理解するために 3 次元立体視を行う.Queryball is a tool to understand objects in three-dimensional space. By overlapping a translucentglobe with 3D object, it can quiry to the part where the object and the globe come in succession. It can change the display method with visually checking according to various directions. However, the display speed the volume rendering of Queryball to the present stage slows the large size of the object data, and is not for practical use. Therefore, performance improvement by applying GPGPU to the volume rendering part in real time is necessary. In addition, the system offers three-dimensional stereoscopic vision for user to understand the object more realistically.AN10505667研究報告数理モデル化と問題解決(MPS)2010-MPS-7731162010-02-252010-02-19