2024-03-29T01:55:59Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000669432023-04-27T10:00:04Z01164:02735:05641:05933
多目的対話型遺伝的アルゴリズムにおける評価部の検討Discussion on the Department of Evaluation for Multi-Objective interactive Genetic Algoritmjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00066943/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=66943&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2009 by the Information Processing Society of Japan同志社大学大学院工学研究科同志社大学生命医科学部同志社大学理工学部同志社大学大学院工学研究科同志社大学理工学部同志社大学生命医科学部小林, 祐介廣安, 知之佐々木, 康成田中, 美里三木, 光範横内, 久猛最適化手法である遺伝的アルゴリズムの評価関数を人による評価に置き換えることで,人の感性情報を工学に取り入れる手法が対話型遺伝的アルゴリズムである.この対話型遺伝的アルゴリズムの評価関数として複数の主観的目的を用い,多目的最適化問題として解くものを,多目的対話型遺伝的アルゴリズムという.本論文では,この多目的対話型遺伝的アルゴリズムにおける評価部の問題に着目し,ユーザの評価負担を軽減するインタフェースを提案した.被験者実験により,提案したインタフェースは有意に被験者の疲労を軽減できることが分かった.また,過去に良い評価値を得て保存された個体群に対し,評価値の更新を行う世代間の評価値スケーリング手法を提案した.被験者実験の結果,多目的対話型遺伝的アルゴリズムにおける評価では精度より多様性を重視する必要があることが分かった.Interactive genetic algorithm is an optimization method that incorporate information about people's preference into engineering by replacing the evaluation function of genetic algorithm with human evaluation . The one solved as a multi-objective optimization problem is called multi-objective interactive genetic algorithm by using several subjective objects for the evaluation function of interactive genetic algorithm. In this thesis, it paid attention to the problem of the evaluation department in this multi-objective interactive genetic algorithm, and proposed the interface that reduced the user's evaluation tiredness. It turned out that the proposed interface was able to reduce the subjects's tiredness significantly by the subjective experiment. However, in the future, the evaluation value scaling method between generations which update the evaluation value of archive population which obtains a good evaluation value in the past and is preserved should be improved.AN10505667研究報告数理モデル化と問題解決(MPS)2009-MPS-768182009-12-102009-12-08