2024-03-28T23:44:00Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000664932022-10-21T05:24:51Z00581:00582:05905
一斉講義式の座学の双方向性を目指した携帯型授業設計支援システムA Portable System to Support Course Design for Interactive Communications in Whole-class Teachingjpn特集:情報教育~理論・評価・展望~http://id.nii.ac.jp/1001/00066493/Journal Articlehttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=66493&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2009 by the Information Processing Society of Japan職業能力開発総合大学校職業能力開発総合大学校四国職業能力開発大学校香川大学図書館・情報機構放送大学香川学習センター藤田, 紀勝小野寺, 理文池田, 秀聴林, 敏浩山崎敏範ID手法(Instructional Desgin)は授業設計論として広く普及している.ID手法の分析工程では,目標分析,工程分析,スキル階層図を利用して,教授内容と教授方法を明確にする.本論文では,ID手法の分析A,設計D,開発Dにおける形成的評価や実施Iにおいて学習者の反応を簡便に取得できる携帯型の授業設計支援システムを述べる.電磁気学の補講授業において,システムを利用して学生全員に問題を提示し学力を集計する.教師は,問題の正解率に応じて授業のコントロールを行う.授業後,学生に誤答した理由を自由記述形式の質問紙により提出を求める.本システムの試用結果から,教授項目の漏れ抽出や適切な授業進行法など授業改善方法を明らかにした.ID (Instructional Design) has widely spread as a Course Design Theory. The analysis process of the ID technique is to clarify contents and methods for instruction by using the target analysis, the progress analysis and the hierarchical skill chart. This paper describes a portable course design support system which easily obtains reactions of learners in the formative evaluation and the implementation (I) after the analysis (A), the design (D), and the development (D) of the ID technique. In a supplementary lecture class of electromagnetism as an application example, our system automatically collects scholastic ability of every student from results of their problem solving. The teacher controls the lesson according to the rate of correct answers to the problems. S/he makes the students submit the question paper with the free description of the reasons for wrong answers. From the trial results of our system, we found the leak of the lesson item and the appropriate lesson process for improving the lesson.AN00116647情報処理学会論文誌5010244024482009-10-151882-77642009-10-14