2024-03-29T17:54:44Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000626762024-03-29T05:26:34Z01164:05159:05160:05697
音声情報案内システムにおける質問応答データベース構築コスト削減の検討Consideration of question and answer database construction cost reduction for speech-oriented information guidance systemjpn音声対話システムhttp://id.nii.ac.jp/1001/00062676/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=62676&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2009 by the Information Processing Society of Japan奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科奈良先端科学技術大学院大学情報科学研究科竹内, 翔大川波, 弘道猿渡, 洋鹿野, 清宏実環境下で動作する音声情報案内システムに関して,質問応答データベース (QADB) を用いて応答を決定する,用例ベース応答生成手法が研究されている.この手法では,ユーザ発話を収集して質問応答データベース (QADB) を拡張することで,開発時に想定しないユーザ発話表現に対しても適切な応答が可能となる.しかしユーザ発話を収集して質問例を作成する作業は高コストである.本稿では用例ベース音声情報案内システムの QADB 拡張コストを削減するため,収集したユーザ発話からの未知質問例検出を検討した.提案する未知質問例検出手法は,どの既存質問例とも類似していない発話だけを検出する.収集発話データから未知質問例を選別することで,ラベル付けすべき発話データ量の削減と応答正解率の向上を両立できる.In a real-environmental speech-oriented information guidance system, the example-based response generation method, which determinates a system response by using a question and answer database (QADB), has been investigated. When the QADB is expanded by collected user utterances, this system can respond the user utterance expressions which are not expected at the system design phase. Collection of example question from the user speech, however, takes much working cost. In this paper, we consider an unknown example detection of the collected user speech in order to reduce the QADB expansion cost for the example-based information guidance system. The proposed method detects the utterances which are not similar to all the existing example questions. This method achieves reduction of the number of utterances required to be labeled with maintaining improvement of the system response accuracy as well as full labeling.AN10442647研究報告音声言語情報処理(SLP)2009-SLP-7715162009-07-102009-08-19