2024-03-29T14:32:03Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000616112024-03-29T05:26:34Z01164:05336:05658:05659
仮想鏡:学習者と教示者の動作の違いを明確にする動作学習支援システムLearning Support System of Physical Motion with Indication of the Difference between Teacher’s Motion and Learner’s Onejpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00061611/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=61611&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2009 by the Information Processing Society of Japan京都工芸繊維大学京都教育大学京都工芸繊維大学京都工芸繊維大学倉本, 到稲垣, 喜一渋谷, 雄辻野, 嘉宏舞踊や伝統工芸技術,スポーツ技術など,その習得のために主として動作を学習する場面は数多い.動作学習において効果的なのは,教師動作を学習者が模倣し,違いをその場で認識することである.これを実現するために,本研究では鏡を模したスクリーンに事前に取得した教師動作を学習者の動作とリアルタイムに重ね合わせて提示し,同時に動作の差を視覚的に提示するシステムである「仮想鏡」を開発した.既存手法である教師動作との並置および単純重ねあわせとの比較評価の結果,本手法は既存手法より容易に違いの認識ができる手法であることがわかった.An effective and simple way to learn some physical motions such as dancing, playing sports, making traditional crafts, and so on, is to mimic teacher’s motion. In this style of learning, it is important for the learner to recognize the difference between the teacher’s motion and his/her one. We propose Augmented Practice Mirror (APM) learning support system. APM shows the mirror image of learner’s motion, overlapped teacher’s motion, and the difference between them. These three images are shown simultaneously on a large screen as virtual mirror in real time. As a result of the experimental evaluation, it is found that APM is better in recognizing the difference between the participant’s motion and the teacher’s one than two common methods.AA12049625研究報告エンタテインメントコンピューティング(EC)200926(2009-EC-12)162009-02-282009-08-18