2024-03-29T20:26:35Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000612962024-03-29T05:26:34Z01164:04842:05634:05635
学習コミュニティにおける論理的思考力育成のためのモデレーション指標の提案Moderation Guideline in Learning Community for Logical Thinking Abilitiesjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00061296/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=61296&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2009 by the Information Processing Society of Japan広島市立大学大学院広島市立大学大学院国立情報学研究所湯浅, 慎介川本, 佳代新井, 紀子現在,論理的思考力が注目されている。この力を育成する試みとして,学習コミュニティ上で電子掲示板を用いた学習方法がある。電子掲示板という限られたツールを使用し,相手にわかってもらえるように工夫しながら書く練習をすることで,論理的思考力が養われる。このような学習を行うコミュニティでは,学習者へのアドバイスをする行為 (モデレーション) が重要である。しかし実際には,科学的根拠に基づきモデレーションをしていないのが実状である。そこで,本研究では,過去の投稿データから論理的思考力とモデレーションの関係を科学的根拠に基づいて分析し,電子掲示板を用いた学習コミュニティにおける論理的思考力育成のためのモデレーション指標を提案した。Recently, in order to promote logical thinking abilities of learners, learning methods using electronic bulletin boards in learning communities are studied. In 2002, we showed that such abilities can be promoted by writing own thoughts and opinions and discussing with others in electronic bulletin boards. Advising for learners, called moderation, is very important for training logical thinking abilities of learners in learning communities. However, there are few researches which try to show effectiveness of moderations in learning communities. Hence, in this paper, we clarify relations between logical thinking abilities of learners and moderations, and propose a moderation guideline in learning communities for logical thinking abilities of learners.AN10096193研究報告コンピュータと教育(CE)200915(2009-CE-98)83902009-02-202009-08-18