2024-03-28T23:37:21Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000587722023-04-27T10:00:04Z01164:05336:05345:05348
動きの緩急をコントローラとするインタラクティブゲーム「風林火山」Interactive game "Fu-rin-ka-zan" with control system of motional speedjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00058772/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=58772&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2006 by the Information Processing Society of Japan関西学院大学理工学部関西学院大学理工学部藤井, 叙人片寄, 晴弘本論文では,ビデオフレーム間差分によってプレイヤの動きの緩急と方向をとらえ,その情報に基づいて動作する複合現実空間プレイヤ投影型のスパイ風ゲーム「風林火山」の制作事例報告を行う.「風林火山」はプレイヤが敵に気付かれないようにゆっくりと敵に近づいた時に攻撃が可能で,逆に,大きく(速く)動いて,気付かれてしまった場合,敵に追尾され,攻撃を受けるというシンプルなコンセプトを実現したゲームであるが,実際に動き回ってゲームに参加することによる緊張感・臨場感はことのほか高い.「風林火山」のデザインコンセプト,プロトタイプシステム,今後の課題について述べる.In this paper, we propose an interactive game "Fu-rin-ka-zan" in which players are projected like a secret agents in augmented reality. This game, as controllers, adopts motional speed and direction obtained from differences between video-frames. The player can attack on enemy if she/he could approach enemies within a slow speed that enemy could not notice. If the enemies notice player's motion, the enemies start to chase the player. "Fu-rin-ka-zan", the design of which is based on a simple concept, provides the players higher tension due to presence that the players can move around in the real field. In this paper, we describe the design concept, a prototypical system, and discuss the problems for the next implementation of "Fu-rin-ka-zan".AA12049625情報処理学会研究報告エンタテインメントコンピューティング(EC)200624(2006-EC-003)25282006-03-132009-06-30