2024-03-29T09:35:41Zhttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_oaipmhoai:ipsj.ixsq.nii.ac.jp:000586522023-04-27T10:00:04Z01164:05305:05330:05333
不完全情報ゲームにおける推論とプレーのアルゴリズムInference and Search in Games with Incomplete Informationjpnhttp://id.nii.ac.jp/1001/00058652/Technical Reporthttps://ipsj.ixsq.nii.ac.jp/ej/?action=repository_action_common_download&item_id=58652&item_no=1&attribute_id=1&file_no=1Copyright (c) 2000 by the Information Processing Society of Japan東京工科大学東京工科大学東京工科大学小林, 紀之安藤剛寿上原, 貴夫不完全情報ゲームであるブリッジにおけるヒューリスティックな戦略決定法を提案する.これは,Ginsbergが採用したモンテカルロ法を用い繰返し完全情報ゲームを解いて近似する方法ほど楽観的ではなく,Frank等が提案するディフェンス側のみ完全情報を持つと仮定する方法ほど悲観的ではない.我々の方法では,敵の過去の行動を観察して隠されたハンドの可能性について推論し,現ラウンドにおける不完全情報に基づく行動の選択に反映させる.ただし,次ラウンドからは双方が相手のべストプレー(完全情報)を仮定して行動を選択するものとした.これにより,Frank等の指摘した問題点に対処しつつ,完全情報ゲームの技術を応用した高速なゲーム木探索が可能となった.This paper proposes a heuristic search algorithm in games with incomplete information. This algorithm is not so optimistic as the Monte-Carlo sampling method, and is not so pessimistic as the best defense model proposed by I. Frank. We design the architecture of computer bridge using this algorithm. Our algorithm assumes that defender has complete information but player does not have it during one round. The algorithm overcomes problem of strategy fusion at least in one round, and high-speed search technique is applicable after the one round. We also proposed a new method how to analyze defender's strategy.AA11362144情報処理学会研究報告ゲーム情報学(GI)200027(1999-GI-002)55622000-03-072009-06-30